Forside Kortfilm Verdensbilleder Filmiske virkemidler Karakteristik. Dramaturgiske modeller. Genrer. Filmens drivkraft. og persontegning. Filmens rum. Kameraindstilling/ beskæring. Klipning. Tid. Lyd. Fillers. Rulletekster. Kortfilmarkiv Her fås andre film |
|||||||||
Kortfilm Filmiske virkemidler |
|||||||||
Karakteristik | |||||||||
De syv parametre Kortfilm og novellefilm Kortfilm/spillefilm Fortællerroller Fortællerformer |
|||||||||
Hvordan definerer man egentlig en kortfilm. Richard Raskins,
professor på Århus Universitet, har opstillet 7 parametre for, hvordan en
god og vellykket kortfilm er skruet sammen. Inden en beskrivelse af de syv parametre er det værd at bemærke, at Richards Raskin understreger, at en vellykket kortfilm i hans forstand typisk er mellem fem og 15 minutter lang. Hvis den bliver meget længere og i hvert fald nærmer sig den halve time, sker der ofte det, at filmen begynder at overtage den klassiske fortællemåde og dramaturgi, som kendetegner spillefilmen. Blandt andet vil man ofte se, at der bliver plads til en eller flere sidehistorier, som kortfilmen tidsmæssigt ikke har plads til. |
Mænd er
mænd værst. New zealandsk Kortfilm, 1999 | ||||||||
1. Første parameter |
|||||||||
De bedste kortfilm har kun én hovedkarakter, og det er hans eller hendes historie, der er det centrale i filmen og som instruktøren ønsker at fortælle. I et hæfte, som Richard Raskin har lavet under titlen "Fortællekunst i
kortfilm" skriver han: "Når en speciel status tilskrives én fiktiv person,
bliver seeren derved forsynet med en "hjemmebase" i filmen, et ståsted
inden i historien hvorfra han/hun kan opleve begivenhederne. Med mindre du
udpeger en given person således, gør du det næsten umuligt for seeren at
vinde fodfæste i historien." Vi må altså aldrig være i tvivl om, hvis
historie der bliver fortalt. |
Den
gamle mand og filmen. Montenegro, 2001 | ||||||||
2. Andet parameter |
|||||||||
De bedste dramatiske øjeblikke skabes af personer, som
træffer meningsfulde valg i deres samspil med hinanden, er det andet
parameter. På grund af kortfilmens krav om en veldefineret hovedkarakter,
der styrer handlingen og bringer den fremad gennem sin interaktion med
sine omgivelser, er det typisk hovedkarakteren, der træffer de vigtige
valg, der skal træffes. Richard Raskin skriver: "Lad én person bede en anden om at gøre noget; den adspurgte kan så enten imødekomme eller afvise anmodningen. Ved at |
Stævnemødet. Australsk kortfilm, 1998
| ||||||||
placere dine personer i sådanne situationer kan du sikre, at din
historie forbliver fokuseret på samspil og på den grundlæggende
menneskelige handling: at træffe valg." 3. Tredje parameter Denne kerne af egenskaber, der definerer personen beholder han/hun så at sige gennem hele filmen, hvilket betyder, at vi har en klar fornemmelse af personen som type eller som karakter. I kortfilmen betyder det imidlertid ikke, at personen er så firkantet, at vi altid kan forudsige, hvordan personen reagerer i bestemte situationer. Tværtimod er det ofte sådan i kortfilm, at de vigtigste karakterer reagerer overraskende og uventet i afgørende situationer, men samtidig uden grundlæggende at bryde med deres karakter. Med andre ord: vi overraskes i første omgang, men bagefter accepterer vi det uventede, fordi det alligevel passer perfekt i forhold til personens kerne af egenskaber. Altså at den overraskende måde han/hun reagerer på, så at sige er indeholdt i karakteren. Denne egenskab i kortfilm, at vi ikke kan forudsige, hvordan en
karakter vil reagere, er det forfriskende i formen. Det er jo netop
paradokset, at vi ønsker at være så smarte, at vi kan forudsige og gætte,
hvordan karakteren reagerer, men at vi samtidig helst vil overraskes, der
pirrer vores nysgerrighed og skærper vores engagement i
filmen. 4. Fjerde
parameter 5. Femte
parameter På samme måde bør historien i en kortfilm være så enkel og uden et væld af detaljer, at der bliver plads til, at seeren kan fordybe sig, dvæle ved og være nysgerrig i forhold til historien. Det er i virkeligheden i det rum, vi som seere skaber historien, fordi vi digter med, gætter på udviklingen, skaber orden, organiserer etc. På den måde bliver seeren ikke en iagttager, men en deltager. 7. Syvende
parameter Hvis man ønsker at gå dybere ind i Richard Raskins teorier om den gode
kortfilm, kan man gå på internettet på adressen: http://130.225.2.2/publikationer/pov/Issue_05/section_4/artc3A.html |
|||||||||
Kortfilm og novellefilm |
|||||||||
Hvor kort er en kortfilm? Det er der faktisk ikke enighed om.
Der er kun enighed om, at den ikke er lang. Ifølge de to amerikanske eksperter fra New York University Pat Cooper og Ken Dancygers bog "Writing the Short Film" varer kortfilm maksimalt 30 minutter. Er de længere, begynder måden filmen bliver fortalt at ligne fortælleteknikken i almindelige spillefilm, mener de to. Også den herboende amerikanske og internationalt anerkendte ekspert Richard Raskin ser fortælleformen som den afgørende forskel på en kortfilm og længere film. Men for ham varer kortfilm ikke over 15 minutter. Er de længere, er det novellefilm, og de ligner spillefilm, mener han. |
Pigen og
fisken. Norsk kortfilm, 2000 | ||||||||
Ifølge de to amerikanske eksperter fra New York University Pat Cooper
og Ken Dancygers bog "Writing the Short Film" varer kortfilm maksimalt 30
minutter. Er de længere, begynder måden filmen bliver fortalt at ligne
fortælleteknikken i almindelige spillefilm, mener de to. Også den
herboende amerikanske og internationalt anerkendte ekspert Richard Raskin
ser fortælleformen som den afgørende forskel på en kortfilm og længere
film. Men for ham varer kortfilm ikke over 15 minutter. Er de længere, er
det novellefilm, og de ligner spillefilm, mener han. Så længden kan der altså være uenighed om, men ikke, at det er fortælleformen, som skiller. I den lange film er der som regel bestemte karakterer, der medvirker, der er et vist komplekst plot, der introduceres og oprulles, der er ofte flere sideløbende historier og flere sideløbende karakterer, og så er der bestemte genretyper – westerns, komedien, actionfilmen, tragedien osv. Kortfilmen derimod har intet krav om bestemte karakterer og plot. Den låner gerne genre-elementer og karakterer fra spillefilmen – og den kan benytte sig af seerens erfaring med hurtigt at placerer karakterer og genrer, som kendes fra lange film, til at springe hurtigt hen over den dybere person- eller miljøskildring. Men det betyder ikke, at kortfilmen er overfladisk. På samme måde som et digt på få linier kan ramme lige så dybt som en murstensroman på 700 sider, kan kortfilmen introducere og forløse en stemning, en konflikt, en person på få minutter med samme intensitet som en helaftensfilm. Men det kræver, at instruktøren suverænt behersker sine virkemidler. I den vellykkede kortfilm er der ikke råd til små fejltagelser, der skaber flimmer i det egentlige budskab. Hver enkelte scene, hver enkelt miljøskildring, person, ja, hvert ord skal være nøje gennemtænkt for ikke at skabe forvirring og en følelse af usikker og manglende forløsning hos seeren. Richard Raskin har opstillet et lille skema, hvor han skelner mellem
karaktertrækkene i kortfilmen og novellefilmen. |
|||||||||
|
|||||||||
Hvor spillefilmen er blevet sammenlignet med romanen, er
kortfilm blevet sammenlignet med digtet eller den korte novelle. Om det
lader sig gøre at føre en sådan sammenligning til ende er nok
tvivlsomt. Dog vil digtet og kortfilmen mange gange have det til fælles, at de stiller større krav til sit publikum. Vi kan godt nyde ordene i et digt eller klangen fra det, hvis det bliver læst højt uden nødvendigvis at forstå det. På samme måde kan vi godt nyde kortfilmens form uden at lægge mere i det. Men ofte vil digtet og kortfilmen brede sig ud, hvis vi giver os tid til analysen, hvis vi giver os tid til, ud fra det digteren eller instruktøren har skabt, at dykke ned i de lag, der ligger under de enkelte ords betydning eller klangen af dem og kortfilmens ofte fyndige pointe og form. |
Er
De Luigi. Tysk kortfilm, 1998 | ||||||||
Som digtet leverer kortfilmen ikke det samme store drama som romanen eller spillefilmen, der ofte er fyldt med spændende eksotiske steder, mange personer og en række af spændende konflikter, der driver historien afsted, så man mange gange helt glemmer sig selv. I spillefilmen er den følelsesmæssige indlevelse ofte større hos publikum end i kortfilmen. Måske fordi vi får langt flere oplysninger om karaktererne, der er mange flere delkonflikter og mellemregninger, der animerer vores indlevelse, og vi har langt mere tid til at give os hen i dramaet. Kortfilmen derimod tilbyder som navnet siger ikke den samme tid til sit publikum, det er ofte en, to eller tre locations, få personer, en tydelig konflikt fra start til slut og den leverer ofte i et raskt tempo sin fyndige pointe. Det kan være nogle af forklaringerne på, at vores oplevelse af spillefilm og kortfilm kan være så forskellig. |
|||||||||
Fortællerroller. |
|||||||||
For at kunne forstå en film skal vi kunne forstå den fortløbende fortælling i filmen. Det er ikke sikkert, at vi ved alt, men enten skal vi direkte kunne forstå det, vi ser, eller vi skal i løbet af kort tid få en forklaring. Men samtidig med, at vi har travlt med at forstå filmen, leger instruktøren med vores afkodning. Han kan f.eks. lade den person, der er lurvet og skummel at se på, vise sig at være den sande helt, og den høje flotte lyshårede fyr være en sand skurk. Pointen er selvfølgelig, at mens vi kun kan forstå filmen, udfra den
del vi har set, så kender instruktøren hele historien og kan vælge,
hvornår han vil fortælle os hvad. Tilbageholdelse af viden er en af de
vigtigste måder at skabe spænding og dramatik på. |
Den
sidste drøm. Belgisk kortfilm, 2000 | ||||||||
Et eksempel på, at fortælleren ved mest, er krimigenren. Her får publikum ofte oplysningerne præsenteret drypvis i lighed med detektiven. Det giver seeren lejlighed til at afprøve sine informationer undervejs og gætte på hvem, der står bag forbrydelsen. I "Lord of The Rings" derimod har instruktøren allerede fra starten fortalt os, hvilken kraft ringe besidder, og at de sorte ryttere er på vej for at få den fra hobitten Frodo. Men Frodo og vennerne ved intet. Da de dukker op, er det altså til Frodos, men ikke vores overraskelse. Alligevel er det spændende, for vi ved jo ikke, hvornår de dukker op, og hvad der sker, når de gør det. Og et eksempel på, at vi tror, vi ved det samme som fortælleren, er "Den Sidste Drøm". Men det viser sig, at instruktøren konstant leger med vores afkodning af filmen. Netop som vi tror, at nu forstår vi, så smider han et nyt lag på. |
|||||||||
|
|||||||||
Film opererer grundlæggende med to fortælleformer – den personale og alvidende. Den personale fortæller er den, hvor seeren ikke ved mere end hovedpersonen, der som regel er den vi identificerer os med. Her kan instruktøren vælge mellem en objektiv og en subjektiv synsvinkel – altså enten blot (som regel nøgternt som et øje i det høje) at give os samme oplysninger som hovedpersonen og så lade os opleve karakterens reaktioner på oplysningerne eller at forsøge at placere os direkte i hovedpersonens sted f.eks. ved hjælp af subjektivt håndholdt kamera eller indre monolog (altså hvor man følger hovedpersonens tanker). |
Stop. Norsk kortfilm, 2000 | ||||||||